tisdag 19 maj 2009

"Elitklasser"

Skolminister Jan Björklund vill tillåta s.k. elitklasser på högstadiet, för att "elever som är duktiga i till exempel matematik och naturvetenskap ska kunna läsa i ett mycket högre tempo än vad de vanliga klasserna gör".

Inför valet 2006 hade Folkpartiet affischer som föreställde löpsedlar från "Framtidens Nyheter" och på en av dem stod det något i stil med "Äntligen! Nobelpris till Sverige". Med Björklunds skolpolitik tror jag att sådana rubriker kan bli mer än utopier.
Det är verkligen på tiden att en elev som är särskilt intresserad av, och har lätt för, ett visst teoretiskt ämne ska kunna plugga i sin egen takt. En del kan vara väldigt bra på ett ämne och samtidigt ha svårt för ett annat. Samhället fungerar inte som en marscherande pluton.

När jag gick på högstadiet hade jag lätt för språk och ämnen där man till stor del fick lära sig faktakunskaper (t.ex. historia, eller glosor i engelska och spanska). Samtidigt hade jag väldigt svårt för framför allt fysik och kemi och behövde mycket hjälp för att bli godkänd där. Det bästa för mig hade förstås varit om jag fått fördjupa mig i de ämnen jag både var bra i och intresserad av, om jag samtidigt fått hjälp att lära mig de grundläggande kunskaperna i mina sämsta ämnen.
Nu vet jag att mina märkliga talanger och problem sannolikt berodde på mitt funktionshinder, Aspergers Syndrom, som gör att man kan vara genialisk inom vissa områden och samtidigt väldigt trögfattad inom andra. Tyvärr fick jag dock inte diagnosen förrän jag var 25 år, efter att funktionshindret "hindrat" mig i diverse arbeten och studier.

T.o.m. Widar Andersson S-märkta Folkbladet håller med Björklund och protesterar mot att det talas om elitklasser:

"I mediesvängens rubrikvärld döps de här klasserna omedelbart till "elitklasser". Det är ett missvisande uttryck. En trettonåring som vill hårdplugga matte och fysik är ingen "elit". Han eller hon är vare sig mer eller mindre än just en trettonåring som vill hårdplugga matte och fysik."

Ambitionsklasser eller motivationsklasser skulle kanske vara en bättre benämning än elitklasser. Läs även Metta Fjelkners debattartikel i Barometern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar