fredag 24 juli 2009

Sång till Fredrik

Först av allt ska jag säga att jag tycker att Fredrik Reinfeldt är 100 gånger bättre än Mona Sahlin. Men jag måste ändå vara lite taskig mot honom.
För jag har kommit på att en av de bästa låtar jag vet handlar om honom och hans politik - nämligen In Bloom med Nirvana.
Här är texten:

Sell the kids for food
Weather changes moods
Spring is here again
Reproductive glands

He’s the one
Who likes all our pretty songs
And he likes to sing along
And he likes to shoot his gun
But he knows not what it means
Knows not what it means
And I say yeah...

We can have some more
Nature is a whore
Bruises on the fruit
Tender age in bloom

He’s the one
Who likes all our pretty songs
And he likes to sing along
And he likes to shoot his gun
But he knows not what it means
Knows not what it means
And I say yeah...

Låten finns i olika versioner, beroende vilken smak man har.
För den som inte alls gillar rock kan jag rekommendera något helt annat än Nirvana.
För den som gillar rock kan jag rekommendera den här versionen.
För den som är Nirvana-nörd som jag är dock den här live-versionen bättre.

Kurt Cobain skulle faktiskt ha fyllt 42 nu i år, men han dog 1994.
Visst är det märkligt att de bästa musikerna dör under mystiska omständigheter just när de är just 27 år? Kurt Cobain, Jim Morrison, Jimi Hendrix, Janis Joplin... Det är tur att inte jag är musiker, jag är nämligen 26 år.
Annars var jag nära att ta mitt liv när jag var 18, men lyckligtvis blev det aldrig av. Nu har jag nämligen hittat en mening med mitt liv.

Här är förresten den officiella videon.

2 kommentarer:

  1. Jag hade en vän som tog sitt liv när han var 19. Det är 28 år sen nu. Jag undrar ofta hur han hade haft det idag om han funnit något att leva för. Troligen hade det som tyngde honom då inte funnits i hans liv nu. Det är ett hemskt slöseri med livet, och när jag tänker på den sommaren då han dog gör det fortfarande ont. Jag är glad att du fann en mening med livet!

    SvaraRadera
  2. Bitte:
    Tack. Vet inte om jag kan förklara mina suicidala tendenser så att "vanligt" folk förstår, led av depression då.
    Senare skulle det också framkomma att jag har Aspergers syndrom, vilket bidrog ganska mycket till min depression.

    SvaraRadera